RELEXin tavoite: markkinajohtajuus

Kasvakaa ja kansainvälistykää, yrityksiä kehotetaan. RELEX Solutions tekee molempia. Sen tavoite ei ole turhan vaatimaton: tulla markkinajohtajaksi maailmanlaajuisesti.

RELEX Solutions Oy kehittää sovelluksia, jotka laskevat automatisoituja kysyntäennusteita vähittäis- ja tukkukaupalle sekä valmistavan teollisuuden yrityksille. Osuvat ennusteet ovat nimittäin yrityksille rahan arvoisia. Mitä tarkemmin ja ajantasaisemmin kysyntää voidaan ennustaa, sitä pienempiä varastoja tarvitaan. Syntyy vähemmän hävikkiä, ja myyntiä voidaan suunnitella paremmin.

Kaikki nämä yhdessä säästävät rahaa, ja myös ympäristöä. Kaikki hyötyvät.

Uusia työntekijöitä aloittaa melkein joka viikko

Kolme TKK:n logistiikan tutkijaa perusti RELEXin vuonna 2005. Kymmenessä vuodessa Otaniemen-tohtorien start-up on kasvanut 17 maassa toimivaksi kansainväliseksi yritykseksi.

– Kun tulin kaksi vuotta sitten taloon, meitä oli 60. Nyt meitä on 150, laskee vt. talousjohtaja Johan Haataja.

– Melkein joka viikko aloittaa joukko uusia ihmisiä. Tuntuu jo tavalliselta, että luomme koko ajan lisää työpaikkoja, toteaa office manager Piritta Hansson.

Uudet ihmiset tulevat nuoreen, akateemiseen porukkaan. Pääkonttorilla Helsingissä työntekijöiden keski-ikä on 29, ja jokseenkin kaikilla on yliopistotausta.

Vastuuta annetaan ja otetaan

Yhtiössä on vältytty pahemmilta kasvukivuilta, vaikka vauhti on viime vuosina ollut kovaa.

– Kaikki lähtee siitä, että oikeita henkilöitä palkataan oikeisiin rooleihin. Meillä ihmiset saavat nopeasti paljon vastuuta. Ihmiset tekevät oikeita asioita, kun heihin luottaa, sanoo Haataja.

– Ne, jotka palkataan, ottavat nopeasti suuriakin kokonaisuuksia haltuunsa. Jo rekryvaiheessa kiinnitetään huomiota omatoimisuuteen ja kykyyn kantaa vastuuta, Hansson jatkaa.

Muutoksessa kaiken aikaa

Kaikki RELEXin ulkomaisiin toimistoihin rekrytoivat aloittavat työtehtävänsä kuukauden tai kahden jaksolla Helsingissä. Se on havaittu toimivaksi tavaksi tutustuttaa ihmiset talon toimintakulttuuriin ja toisiinsa.  Sitten he siirtyvät omiin toimipaikkoihinsa.

Myös tiedonkulkuun ja jatkuvaan toiminnan kehittämiseen kiinnitetään paljon huomiota. Kaikkea voi ja pitää kyseenalaistaa. Miten asioita voisi tehdä vielä paremmin?

– Muutos on meillä normi. Kun se on jatkuvaa, sitä ei edes huomaa, huomauttaa Piritta Hansson.

Kohti USA:n markkinoita

Syyskuussa yritys otti uuden askeleen. Pääomasijoittajat kiinnostuivat pk-yrityssarjan yläluokille kasvaneesta RELEXistä, joka on tehnyt tulosta kassavaroin alusta saakka. Kumppaniksi valikoitui globaali pääomasijoitusyhtiö Summit Partners.  

RELEX raivaa nyt tietään jenkkimarkkinoille Summit Partnersin 20 miljoonan pääomasijoituksen ja suhdeverkoston avulla. Toimisto on juuri perustettu Atlantaan, potentiaalisten asiakkaiden keskuuteen.

Yhdysvaltojen markkinat ovat kuitenkin vain yksi pysäkki matkalla. Tavoitteena on kasvaa globaaliksi markkinajohtajaksi. Miten se käy?

– Ykkösasia on pitää asiakkaat tyytyväisinä. Paras tapa voittaa uusia asiakkaita ovat olemassa olevat asiakkaamme, jotka suosittelevat meitä. Ja se, että löydämme oikeita ihmisiä, Haataja pohtii.

Hyöty osoitetaan simulaatiolla

Maassa kuin maassa ensimmäisen paikallisen asiakkaan saaminen vaatii rutkasti jalkatyötä. Myös tuote puhuu puolestaan, Hansson huomauttaa.

– Pystymme todentamaan nopeasti asiakkaalle, että ratkaisumme tuo heille hyötyä.

Se tehdään simulaatiolla. RELEX käyttää mahdollisen asiakkaan omaa historiadataa ja näyttää, mitä olisi tapahtunut, jos käytössä olisi ollut yrityksen ohjelmisto ja sen tuottamat ennusteet. Tuotteiden pilaantuminen olisi esimerkiksi voinut vähentyä 40 prosenttia.

Ohjelmiston potentiaalia osoittaakseen RELEXläiset ovat joskus esimerkiksi laskeneet, paljonko maailmassa olisi vähemmän ruokahävikkiä, jos kaikki yritykset käyttäisivät sen ennusteita. Lopputulos: suunnilleen sen verran ruokaa, mitä Kanadassa syödään vuoden aikana.

Edellä kilpailijoita

RELEX Solutions on vienyt kysynnän ennustamisen pitkälle. Sen ohjelmisto päihittää kilpailijat nopeudellaan satakertaisesti. Se laskee tarkasti vaikkapa tuhannen myymälän, miljoonan varastonimikkeen tarkat kysyntäennusteet kahdeksi vuodeksi eteenpäin alle tunnissa.

Kovimmalta kilpailijalta se vie tunteja kauemmin. Kilpailevia tuotteita löytyy myös mm. SAPilta ja Oraclelta, toiminnanohjausjärjestelmien jättiläisiltä.

Avain on toimitusketjuihin optimoitu muistinvarainen tietokanta. Se mahdollistaa ennusteet yksittäisen varastonimikkeen tasolla. Dataa voidaan analysoida reaaliajassa vaikkapa myymälöittäin, myyntipäivittäin tai sään tasolla.

Tutustu RELEX Solutionsiin  

Teksti ja kuvat: Riitta Gullman

 

 

Voisit olla kiinnostunut myös näistä