Varman vinkit tulorekisterin käyttöönoton ensivaiheisiin

Tulorekisteri käynnistyi vuoden alussa ja kaikkien palkkaa maksavien palkkatietojen ilmoittaminen muuttui. Työnantaja ilmoittaa jatkossa palkat lähes reaaliaikaisesti tulorekisteriin.

Varman asiakaspalvelu on neuvonut työnantajia ja tilitoimistoja erilaisten kysymysten ratkaisemisessa ja toisaalta ohjannut oikean viranomaisen tai tarvittavan tiedon luokse. Kysymyksiä on tullut hyvinkin yksittäisistä aiheista, mutta jotkin aiheet ovat olleet toistuvia ja kaivanneet selvennystä.

Oikeat tunnukset ja numerot vievät tiedot oikeaan paikkaan

Meiltä on kysytty usein työeläkelaitoksen yhtiötunnuksiin ja eläkejärjestelynumeroihin liittyviä kysymyksiä. Tulorekisteriin tehtävällä palkkatietoilmoituksella tulee ilmoittaa työeläkelaitoksen yhtiötunnus ja eläkejärjestelynumero, jotta tiedot ohjautuvat oikeaan yhtiöön ja oikeaan vakuutukseen.

Varman yhtiötunnus on 55 ja eläkejärjestelynumerolla tarkoitetaan TyEL-vakuutusnumeroa, joka on Varman vakuutuksissa muotoa 55-xxxxxxxx. Eläkejärjestelynumerossa on 11 merkkiä. Jos merkkimäärä on lyhyempi kuin 11, täytyy väliviivan jälkeen lisätä riittävä määrä etunollia. TyEL-vakuutusnumero eli eläkejärjestelynumero löytyy esim. TyEL-laskulta, varma.fi-asiointipalvelusta, vakuutuskirjasta tai maksutodistuksesta.

Ilmoita useiden työntekijöiden palkkatiedot samassa aineistossa

Asiakaspalvelussamme on tullut esille, että työnantaja on ilmoittanut palkkajärjestelmästään jokaisen työntekijän palkkatiedot tulorekisteriin omana aineistonaan. Tämän vuoksi TyEL-vakuutuslaskulle on muodostunut useita rivejä, koska laskemme TyEL-maksun aineistokohtaisesti.

Palkkajärjestelmien pitäisi mahdollistaa aineiston muodostaminen niin, että saman palkkapäivän osalta kaikki työntekijät ilmoitetaan tulorekisteriin yhtenä aineistona. Tällöin laskemme yhden palkkapäivän aineistosta yhden maksun ja se näkyy laskulla yhtenä rivinä.

Huolellisuus tuo säästöjä

Palkkojen ilmoittaminen tulorekisteriin on kaikille työnantajille uutta ja alussa virheitä syntyy varmasti useista eri syistä. Ilmoittamisprosessiin ja sen sujuvuuteen kannattaa kuitenkin perehtyä hyvin ja huomioida sen mahdolliset ongelmakohdat. Virheellinen tieto täytyy itse korjata tulorekisteriin korvaavalla ilmoituksella ja tilitoimistoa käyttävälle siitä saattaa aiheutua lisäkustannuksia.

Tulorekisteriin voi ilmoittaa tietoja suppealla tai laajalla ilmoituksella. Laaja ilmoittaminen hyödyttää lopulta kaikkia osapuolia: työnantajia, työntekijää ja eri tiedonkäyttäjiä, viranomaisia ja organisaatioita. Laaja ilmoittaminen vähentää työnantajalle jälkikäteen tulevaa kyselyiden määrää ja työntekijälle se nopeuttaa etuuksien ja muiden päätösten käsittelyä. Tietojen ilmoittaminen heti yksityiskohtaisesti helpottaa siis työskentelyä pitkällä aikavälillä.

Työeläkevakuutusmaksun maksaminen on helppoa ja joustavaa

Varma saa tulorekisteristä kaikki tarvitsemansa tiedot TyEL-vakuutusmaksujen laskentaa varten. Vuoden 2019 palkkatietojen ilmoittaminen on siis TyEL-vakuuttamisen osalta kunnossa, kun ilmoitukset tehdään tulorekisteriin viiden päivän sisällä jokaisesta palkanmaksusta.

Varmassa on TyEL-vakuutusmaksujen maksamisessa kaksi tapaa: hetilasku ja koontilasku. Voit tarkistaa yritykselle oletuksena valitun maksutavan ja tehdä siihen muutoksia varma.fi-asiointipalvelussamme osoite- ja laskutustiedot -välilehdellä. Maksutapa kannattaa valita sen mukaan, kuinka monta kertaa kuussa palkkoja maksetaan ja tarvittaessa voit hakea laskulle maksuaikaa asiointipalvelussamme. Suosittelemme myös ottamaan käyttöön sähköisen laskutuksen.

Työsuhteen päättymispäivä eläkkeen myöntämistä varten

Työnantajan on tärkeä muistaa ilmoittaa eläkkeelle jäävän työntekijän työsuhteen päättymispäivä tulorekisteriin. Jos työntekijälle ilmoitetaan ansioita eläkkeen alkamiskuukauden aikana useamman kerran, tulee työsuhteen päättymispäivä merkitä jokaiseen ilmoitukseen. Vaikka työsuhteen päättymispäivä on vapaaehtoinen tieto tulorekisterissä, me tarvitsemme aina tiedon työsuhteen päättymispäivästä vanhuuseläkkeen myöntämistä varten.

Lisätietoja  
www.tulorekisteri.fi

VIDEO: Tulorekisteri ja eläkkeelle jääminen
Katso tallenne Varman webinaarista, jossa käymme läpi, mitä työnantajan on hyvä tietää työntekijän jäädessä eläkkeelle ja mitä muutoksia mm. ansioiden ilmoitusliikenteeseen tulorekisteri toi tullessaan.

Kysyttävää tulorekisteristä?

Yhteystiedot Varmaan
Kaikissa tulorekisteriin ja TyEL-vakuuttamiseen liittyvissä asioissa voit aina olla yhteydessä Varman asiantuntijoihin. Palvelemme sinua arkisin klo 8-17 puhelimitse numerossa 010 192 100 tai chatissa.

Yhteystiedot tulorekisteriin
Tulorekisterin asiakaspalvelun tavoitat arkisin kello 9.00-16.15 puhelimitse numerosta 029 497 550 ja chatista osoitteesta tulorekisteri.fi. Chat-kuvake näkyy tulorekisteri.fi:ssä sivuilla, joilla chat on käytössä. Jos kuvaketta ei näy, asiakaspalvelijat ovat varattuina. Odota hetki.

Tulorekisterin asiakaspalvelussa vastataan kysymyksiin, jotka liittyvät tietojen ilmoittamiseen ja korjaamiseen, tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun ja tekniseen rajapintaan sekä valtuuksiin ja varmenteisiin.

 

Voisit olla kiinnostunut myös näistä