Detta beslut är ett beslut enligt 28 d § i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019, informationshanteringslagen) om att Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma (Varma) inför ett automatiserat beslutsförfarande för ändring av FöPL-försäkringens arbetsinkomst enligt lagen om pension för företagare (1272/2006, FöPL). Beslutsförfarandet införs 2.12.2025.
Från och med det ovannämnda datumet ersätter detta beslut om införande det beslut som fattades 26.9.2024 som motsvarade ett beslut om införande av automatiserat beslutsförfarande för ändring av FöPL-arbetsinkomsten.
Varma inför ett automatiserat beslutsförfarande för ändring av FöPL-arbetsinkomsten med början 2.12.2025.
Med detta beslut bekräftas att det automatiserade beslutsförfarandet för ändring av FöPL-arbetsinkomsten som Varma inför 2.12.2025 är i enlighet med förvaltningslagen (434/2003) och informationshanteringslagen.
I 8 b kap. i förvaltningslagen föreskrivs om de förutsättningar som utöver vad som föreskrivs någon annanstans i lag ska vara uppfyllda för att en myndighet genom automatisk databehandling ska kunna träffa ett avgörande som avslutar behandlingen av ett ärende utan att avgörandet granskas och godkänns av en fysisk person.
Myndigheten ska på förhand göra en prövning av vilka ärenden som till sin natur är sådana att de kan avgöras automatiserat. Även Varma omfattas av bestämmelserna om automatiserade beslutsförfaranden då Varma verkställer det lagstadgade arbetspensionsskyddet.
Enligt 53 e § 2 mom. i förvaltningslagen kan ett ärende avgöras automatiserat om det i ärendet inte ingår omständigheter som enligt beslutsfattarens förhandsprövning förutsätter prövning från fall till fall eller om ärendets handläggare har genomfört en fallspecifik prövning av de omständigheter som krävs för automatiserat beslutsfattande.
Vidare föreskrivs i 53 f § i förvaltningslagen att en förutsättning för automatiserade avgöranden är att den fysiska person som avgörandet avser avgiftsfritt till alla delar får begära omprövning av avgörandet genom en omprövningsbegäran enligt 7 a kap. i förvaltningslagen eller ett jämförbart rättsmedel som behandlas hos den myndighet som har fattat beslutet eller hos en myndighet som hör till samma personuppgiftsansvarige som den beslutande myndigheten.
Varmas automatiserade förfarande för beslut om FöPL-försäkringar är uppbyggt så att ärenden som kräver expertbedömning (53 e § 2 mom. i förvaltningslagen) eller sådana situationer som av annan anledning kräver en handläggarens granskning, hanteras av en fysisk person. Detta genomförs med hjälp av s.k. uteslutningsteknik, som gör att den automatiserade processen endast omfattar sådana avgörande- och beslutssituationer som inte specifikt har uteslutits från processen. Samtliga arbetsmoment som förutsätter att ärendet prövas av en handläggare har uteslutits från automatiserad handläggning.
Automatiserat beslutsförfarande för ändring av FöPL-försäkringens arbetsinkomst
Med ändring av FöPL-arbetsinkomsten avses processen där en företagares tidigare fastställda arbetsinkomst granskas på företagarens begäran och en ny arbetsinkomst fastställs för företagaren tidigast från och med ansökningsdagen. Det automatiserade avgörandet av ärenden är baserat på tillämplig lag och behandlingsregler som har utarbetats enligt en förhandsbedömning.
Enligt FöPL 112 § 1 mom. är arbetsinkomsten för en företagare den lön som skäligen bör betalas, om en person med motsvarande yrkesskicklighet avlönas att utföra hans eller hennes företagarverksamhet, eller den ersättning som annars kan anses i genomsnitt motsvara nämnda arbete. Enligt paragrafens 2 mom. fastställs arbetsinkomsten utifrån en samlad bedömning. Vid fastställande av arbetsinkomsten betraktas som ovan avsedd lön och ersättning medianlönen för dem som arbetar heltid i den aktuella branschen inom den privata sektorn. Dessutom beaktas andra uppgifter som beskriver storleken på företagarens arbetsinsats, företagarverksamhetens omfattning, företagarens yrkesskicklighet och värdet av företagarens arbetsinsats.
Enligt FöPL 112 a § 1 mom. får arbetsinkomsten inte ändras retroaktivt. Enligt samma paragrafs 4 mom. kan en företagares årliga arbetsinkomst också justeras på begäran av företagaren själv eller på initiativ av pensionsanstalten om omständigheterna som påverkar arbetsinkomsten väsentligt förändras på grund av annan orsak.
I processen för att ändra arbetsinkomsten för FöPL-försäkringen används Pensionsskyddscentralens (PSC) beräkningstjänst för rekommenderad arbetsinkomst som hjälpmedel för att fastställa arbetsinkomsten. Beräkningstjänsten genererar en rekommenderad arbetsinkomst baserad på uppgifterna om bransch och omsättning som företagaren har angett i sin ansökan om ändring av arbetsinkomst, samt en marginal på +/- 30 % baserat på medianlönen inom branschen. Beräkningen av den rekommenderade arbetsinkomsten och de tillämpade uppgifterna i beräkningen beskrivs i PSC:s tillämpningsanvisning Beräkningsformeln för beräkningstjänsten för rekommenderad FöPL-arbetsinkomst.
Enligt FöPL 112 § kräver fastställandet av arbetsinkomsten en helhetsbedömning. Eftersom PSC:s beräkningstjänst för rekommenderad arbetsinkomst används som hjälpmedel för att fastställa företagarens arbetsinkomst, fastställs företagarens arbetsinkomst i praktiken alltid på samma sätt enligt beräkningsverktygets grunduppgifter, ifall företagaren inte presenterar andra tilläggsuppgifter som påverkar arbetsinkomsten. Med arbetsinkomstrekommendationens marginal försöker man beakta medianlönen i företagarens bransch och omfattningen av företagarverksamheten, samt även andra uppgifter som nämns i lagen och som beskriver storleken på företagarens arbetsinsats, företagarens yrkesskicklighet och värdet av företagarens arbetsinsats. Om den arbetsinkomst som företagaren ansöker om ligger inom marginalen för inkomstrekommendationen som beräkningstjänsten ger och företagaren inte presenterar andra uppgifter som påverkar arbetsinkomsten som är hinder för automatiserat beslutsfattande, omfattar avgörandet enligt Varma inte några omständigheter som kräver prövning från fall till fall. Enligt Varmas bedömning ingår inga omständigheter som kräver prövning från fall till fall heller i vissa genom förhandsbedömning definierade situationer i vilka arbetsinkomsten som företagaren ansökt om avviker från marginalen i arbetsinkomstrekommendationen som ges av PSC:s beräkningstjänst för rekommenderad arbetsinkomst och företagaren i ansökan om ändring av arbetsinkomst anger ytterligare uppgifter som påverkar arbetsinkomsten.
Det automatiserade beslutsfattandet är begränsat endast till sådana ärenden där arbetsinkomsten fastställs enligt företagarens ansökan; och där företagarens begärda arbetsinkomst ligger inom marginalen för arbetsinkomstrekommendationen som ges av PSC:s beräkningstjänst för rekommenderad arbetsinkomst eller den begärda arbetsinkomsten kan på annat sätt anses motsvara företagarens arbetsinsats i vissa situationer som fastställs utifrån förhandsbedömning och de uppgifter som angetts av företagaren; och där det inte finns andra omständigheter som enligt beslutsfattarens förhandsbedömning kräver en bedömning från fall till fall eller utredning av en fysisk person.
I det automatiserade beslutsförfarandet fattas beslut baserat på uppgifterna i ansökan om ändring av arbetsinkomst, uppgifter från bakgrundssystem och register, förutsättningarna för ändring av arbetsinkomst enligt lag samt den rekommendationen från PSC:s beräkningstjänst för rekommenderad arbetsinkomst. Om företagaren ansöker om en arbetsinkomst som avviker från rekommendationen som ges av PSC:s beräkningstjänst för rekommenderad arbetsinkomst baserat på de angivna uppgifterna och ett automatiserat beslut inte kan fattas angående ansökan med beaktande av en annan redogörelse som angetts av företagaren, kommer ansökan att behandlas av en fysisk person. Bedömning från fall till fall krävs också i vissa situationer där ytterligare utredningar behövs baserat på de uppgifter som lämnats in i ansökan eller som framgår av registren. I dessa situationer skickas ansökan till behandling av en fysisk person.
Företagaren får till alla delar begära omprövning av beslutet avgiftsfritt genom en omprövningsbegäran enligt 7 a kap. i förvaltningslagen. För beslut om ändring av FöPL-försäkringens arbetsinkomst kan ändring sökas enligt 10 kap. i FöPL.
- Behandlingsregler för automatiserat beslutsförfarande gällande ändring av FöPL-arbetsinkomsten inom Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma
- Uppgiftsfördelning och beslutsfattande
- Kvalitetskontroll, kvalitetssäkring och hantering av felsituationer
- Dataskydds- och datasäkerhetsbeskrivning
- Beskrivning av beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst (Pensionsskyddscentralen)
- Förvaltningslagen (434/2003)
- Lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019)
- Lagen om pension för företagare (1272/2006)
Beslutsförfarandet införs 2.12.2025.
Detta beslut om införande av automatiserat beslutsförfarande har fattats 28.11.2025.
Detta beslut om införande av automatiserat beslutsförfarande har fattats inom ledningsgruppen för Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varmas pensions- och försäkringstjänster. Ansvarig direktör för pensions- och försäkringstjänsterna är Tarja Syvälä.
För ytterligare uppgifter om Varmas automatiserade beslutsförfarande för FöPL-försäkringsbeslut, kontakta direktören för försäkringstjänster Riikka Nivus, tfn 010 192 100 (växel) eller fornamn.efternamn(at)varma.fi.
Varmas beslut och pressmeddelanden angående automatiserade beslutsförfaranden är offentligt tillgängliga på Varmas webbplats varma.fi.