Koronakeväänä asiakaspalvelussa on koettu tunteikkaita kohtaamisia ja elämän ääniä

"Varmaan arvaatkin jo, millä asialla soitan". Nämä sanat ovat tulleet viime aikoina tutuiksi. Korona on ollut vahvasti läsnä paitsi uutisissa myös päivittäisissä asiakaskohtaamisissa. Poikkeustilanne kurittaa erityisesti pienyrittäjiä, mutta isommatkin yritykset ovat saaneet osansa epävarmuudesta.

Tuskin kukaan osasi ennalta varautua näin suureen muutokseen. Kun hierojayrittäjän asiakkaat kaikkoavat tai ravintolatoiminnalta murenee rajoitusten myötä perusta alta, tilanne ei paljon naurata.

Me Varman vakuutuspalveluissa olemme olleet asiakkaidemme tukena parhaamme mukaan. Ratkaisuja on haettu niin maksuaikaan kuin yrittäjien työtuloon ja siinä sivussa vaihdettu sana jos toinenkin vallitsevasta tilanteesta. Vaikka yhteinen tsemppihenki on ollut vahvasti läsnä, kyyneliltä ja kiukultakaan ei ole vältytty. Monella on ollut suuri tarve puhua ja purkaa tunteitaan, kun työuran tai yrityksen jatko onkin yhtäkkiä vaakalaudalla.

Elämän äänet tuovat rentoutta asiakaspalvelutilanteisiin

Monen muun yrityksen lailla myös Varmassa siirryttiin koronan vuoksi etätöihin. Arki kotitoimistolla on sujunut vaihtelevasti, kun työ- ja yksityiselämä lomittuvat keskenään eri tavalla kuin ennen. Itsekin teen töitä kotikonttorilta käsin. Työasu on ollut asetetta vapaampi ja työpäivän on voinut aloittaa rennosti villasukat jalassa.

Korona-aika on tuonut työhön elämän äänet ja – hassua kyllä – niiden myötä myös enemmän aitoja kohtaamisia. Kun ruokalähetti soittaa ovikelloa tai pieni lapsi huutaa kesken puhelun vessasta pyyhkimään, jää on jo valmiiksi murrettu ja keskustelua helpompi jatkaa. Tunne siitä, että puhelimen päässä on toinen, samaa poikkeusarkea jakava ihminen, tuo juttelun luontevasti rennommalle tasolle.

Asioiden hoito sujuu todistettavasti myös etänä. Saatammepa jopa varkain antaa itsestämme kuulijalle vähän enemmän, jos keskustelukumppaniksi paljastuu toinen koiranomistaja tai vaikkapa samassa elämäntilanteessa ekaluokkalaista kotikoulussa opastava vanhempi. Lyhytkin kohtaaminen saa poikkeusaikana eri sävyjä kuin ennen.

Ei vain yksi tapaus muiden joukossa

Vakuutuspalveluissa koronatilanne on näkynyt lisääntyneinä yhteydenottoina. Poikkeusolot ovat vaatineet venymisiä ja nopeita päätöksiä mm. maksuaikojen suhteen.

Meillä yhteishenki ja auttamishalu on välittynyt hienosti myös ulospäin, sillä asiantuntijoitamme on kiitelty mm. kuuntelutaidosta, empaattisuudesta, läsnäolosta ja auttamishalusta. Siis kaikesta siitä, mitä onnistunut asiakaskohtaaminen aidoimmillaan on! Erään asiakkaan sanoin: "Kiitos hyvästä palvelusta. Minulla oli koko ajan sellainen tunne, että olen juuri minä, enkä vain yksi tapaus muiden joukossa."

Koronakevät 2020 muistetaan varmasti vielä pitkään, eikä tilanne ole vieläkään ohi. Itse kunkin meistä on ollut pakko pysähtyä hetkeksi, kun arkea normaalisti rytmittävät harrastukset ja menot ovat hetkeksi hiljentyneet tai työarki radikaalisti muuttunut.

Korona turhauttaa ja epävarmuus tulevasta ahdistaa. Jälkikäteen on kuitenkin aina helpompaa katsoa taaksepäin ja todeta, että tästäkin selvittiin.

Millaista on ollut sinun poikkeusarkesi? Toivottavasti olet löytänyt oman tapasi saada ajatukset hetkeksi pois nykytilanteesta. Itselläni nollaus työpäivän jälkeen sujuu 1000 palan palapelien parissa (kuudes valmistui juuri). Sellainen löytyy muuten myös toimistoltamme. Suosittelen lämpimästi, jos kaipaat vaihtelua lenkkihetkiin tai dekkareiden äärelle.  
Pidetään huolta toisistamme!
 
Olemme koonneet sivullemme tietopaketin koronaviruksen vaikutuksista asiakkaillemme. 

Minna Kaartinen

Palvelupäällikkö

Minna Kaartinen työskentelee palvelupäällikkönä Varman eläkepalveluissa.  Asiakaslähtöisyys ja yksilöllinen palvelu ovat hänen sydäntään lähellä. "Virkakieli ja lain koukerot taipuvat huonosti tavallisen ihmisen suuhun. Mutkikkailtakin tuntuvista asioista on voitava kertoa selkeästi ja ymmärrettävästi, ihmiseltä ihmiselle."

Voisit olla kiinnostunut myös näistä