Vuonna 2017 Suomessa yöpyi yli 310 000 mannerkiinalaista. Luku on 35 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Aasialaisia Suomeen ja Lappiin vetävät rauhallisuus, avaruus, hiljaisuus ja puhdas luonto. Kärkituotteena ovat revontulet ja joulupukki. Myös Pohjolan kesän elämykset kiinnostavat kiinalaisia.
Lapin Safarien toimitusjohtajaa Jyrki Nivaa buumista puhuminen hymyilyttää. Ohjelmapalveluyrittäjä ei vielä puhuisi kiinalaisvyörystä, mutta sekin aika näyttää olevan edessä.
– Kyse ei ole vain kiinalaisten, vaan laajemmin aasialaisten kiinnostuksesta. Japanilaiset innostuivat Lapista jo parikymmentä vuotta sitten. Tämän suuren aasialaisen talousmahdin matkailumielikuvat vaikuttavat myös muualla Aasiassa, Niva sanoo.
Aasialaisille Suomen valtteja ovat rauhallisuus, hiljaisuus ja puhdas luonto. Myös Pohjolan kesän elämykset kiinnostavat kiinalaisia.
Visit Finlandin tuote- ja sisältöjohtaja Kristiina Hietasaari toteaa, että vuonna 2010 kiinalaiset eivät olleet vielä kymmenen kärkikansallisuuden joukossa, mutta vuodesta 2016 he ovat olleet viiden suurimman lähtömaan joukossa.
– Useimmat vain piipahtavat Helsingissä Pohjoismaiden kiertomatkallaan, mutta eksoottinen Lappi kiinnostaa yhä enemmän, Hietasaari sanoo.
Helpot palvelut, riittävästi resursseja
Kiinalaiset kokevat itsensä tervetulleeksi, kun kyltit ja opastus ovat kiinaksi. Kielitaidottomuuden ohessa he erottuvat myös siinä, että he eivät ole matkailijoina omatoimisia.
– Markkinoinnin lisäksi yrittäjien on luotava palveluja, jotka ovat helppoja. Kiinalaisia pitää ohjata kädestä pitäen. Aikaa ja resursseja palveluun on varattava, Hietasaari toteaa. Jyrki Nivan kokemus on samanlainen.
Aasian huumassa on muistettava kehittää myös eurooppalaisten matkailijoiden palvelua, tähdentää Lapin Safarien toimitusjohtaja Jyrki Niva.
– Ei aasialaisen asiakkaan kanssa auta hosua. Kiinalaiset tulevat nyt ryhminä, mutta merkkejä omatoimimatkojen kasvusta on jo.
– Ryhmämatkailu on yksi kiinalaisten erityispiirteistä, mutta näkyvissä on, että omatoimimatkat lisääntyvät. Omatoimimatkaajat käyttävät selvästi enemmän rahaa esimerkiksi ravintolapalveluihin kuin ryhmässä tulevat. He myös levittäytyvät laajemmin Suomeen, kertoo matkailu- ja ravintolapalvelujen etujärjestön MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.
Aasialaisilla on eri tyyli
Aasialaiset erottuvat helpommin kuin perinteiset turistit. He kulkevat suurissa ryhmissä, mutta myös käyttäytyvät eri tavalla.
– Rovaniemellä he kävelevät keskellä tietä, kun eivät voi käsittää lappilaista avaruutta ja ruuhkattomuutta. Aasialaisille Suomi on iso puisto, esimerkiksi Helsingin kokoisia "kyliähän" heillä on mahdottomasti, Niva nauraa.
Revontulien näkemisen ohessa aasialaiset haluavat kokea luonnon rauhan ja lumen, kelkkailla, nähdä poroja ja keskikesän auringon joella sekä ajaa koiravaljakolla.
– Luonnontuotteet, marjat ja sienet, kiinnostavat aasialaisia muita enemmän. Lapin luonto on kuitenkin karu, ja tapamme marjastaa on heille liian raju kokemus. Marjametsäksi sopisi vaikkapa pensasmustikkapelto, jotta aasialaiset voisivat siitä nauttia, Niva sanoo.
Yrittäjän panostettava ruokaan ja palveluun
Kiinalaiset haluavat maistaa suomalaista ruokaa, mutta vain maistaa. Ravintoloissa on oltava tarjolla riisiä – myös poronkäristyksen mukana.
– Riisi on heille yhtä olennainen osa ruokakulttuuria kuin meille ruisleipä. Kuumaa vettä pitää myös olla ruokajuomaksi, kertoo Niva.
– Oma ruokakulttuuri on heillä vahva matkaillessakin. Toki tämä johtuu siitä, että kiinalaiset tulevat ryhmissä ja ovat jo hieman iäkkäämpiä. Tilanne muuttuu, kun heitä alkaa tulla Suomeen omatoimimatkaajina, MaRan Timo Lappi sanoo.
Lappi kiinnostaa aasialaisia, mutta toistaiseksi aasialaisturistien enemmistö piipahtaa Pohjoismaiden kiertomatkallaan vain Helsingissä.
Kiinalaiset myös vaativat palvelua. Siinä he eroavat esimerkiksi venäläisistä, jotka yhä ovat Suomen suurin matkailuryhmä.
– Tuoreen eurooppalaisen tutkimuksen mukaan asiakasystävällisyys on Suomessa niin palveluissa kuin matkailussa maailman huippuluokkaa. Tätä aasialaiset arvostavat, Lappi toteaa.
Lappiin mahtuu lisää turisteja
Orastava mielenkiinto Lappia kohtaan alkoi Kiinassa, Taiwanissa, Etelä-Koreassa, Hongkongissa ja Singaporessa kymmenisen vuotta sitten. Nyt pitkäjänteinen markkinointityö tuo tulosta.
Lapin Safareilla aasialaisten asiakkaiden määrä on kahdessa vuodessa kolminkertaistunut.
– Jos vauhti on näin hurjaa, tulevaisuus on iso. Lapin matkailun tarina on vasta alussa. Yöpymisiä on noin kolme miljoonaa. Paljon sekin on vuositasolla, mutta lisää sopii. Töitä on silti tehtävä. Olimme Singaporessa messuilla ensimmäisen kerran kymmenen vuotta sitten. Silloin siellä oli 2 lappilaista yritystä, tänä vuonna jo 40 täkäläistä yritystä.
Niva korostaa, että Aasian huumassa on muistettava kehittää myös perinteisen turistijoukon eli eurooppalaisten matkailijoiden palvelua.
– Ei kannata heittäytyä vain kiinalaisten varaan. Meidän on osattava taitavasti pitää yllä pitkää perinnettämme muiden ulkomaalaisryhmien osalta, Niva sanoo.
Hyvä kehitys vaatii kaikkien matkailutoimijoiden yhteistyötä. Se vaatii myös kaivos-, metsä- ja porotalouden, luonnonsuojelun ja matkailun etujen ja vaatimusten sovittamista yhteen.
Niva toivoo, että Lapin aasialaisasiakkaat saataisiin paremmin kesäsesonkiin mukaan, sillä tilaa riittää. Lapin Safarit tarjoaa keskikesän aurinkoon ja jokeen liittyviä elämyksiä.
Ohjelmistopalveluyrityksen asiakkaista 99 prosenttia on ulkomaalaisia. Eniten turisteja tulee yhä Britanniasta, Ranskasta, Hollannista ja Belgiasta. Japani tulee seuraavana, sen jälkeen muu Aasia – mukaan lukien kiinalaiset.
– Meillä on Rovaniemen talvessa edelleen enemmän israelilaisia kuin kiinalaisia.
Listätietoja: visitfinland.fi
Aasialaisten Suomi-innostuksen taustalla:
- Finnairin Aasian lentojen lisääntyminen.
- Pitkäjänteinen markkinointi ja mukanaolo verkkokauppa AliTripissä.
- Joulupukin tunnettuus.
- Nokian vahva arvostus Kiinassa silloin, kun Kiina alkoi avautua maailmalle.
- Turvallisuus.