Konkarijäsen korostaa Varman yhteiskunnallista merkittävyyttä
Työuransa telealan johtotehtävissä tehneellä Risto Siivolalla alkoi tänä vuonna jo kolmas kausi eläkkeensaajien neuvottelukunnassa. Risto kuvailee neuvottelukuntaa termillä näköalapaikaksi.
- Varmalla on merkittävä rooli yhteiskunnallisen tehtävänsä ja mittavan sijoitusvarallisuuden vuoksi. Neuvottelukunnan jäsenenä pysyy hyvin ajan tasalla työeläkealasta ja Varman toiminnasta. Vuorovaikutuksen kannalta on tärkeää, että jäsenet edustavat monipuolisesti eläkkeensaajia.
Työuransa telealan johtotehtävissä tehneelle digiseniorille digipalvelut ja asiakaskokemus ovat lähellä sydäntä.
Ei kiitos papereille
Neuvottelukunnan tuore jäsen Kaija Roukala on tehnyt työuransa pankkimaailmassa. Ennen eläkkeensaajien neuvottelukuntaa hän oli jäsenenä vakuutettujen neuvottelukunnassa.
Kaijan vuosiin vakuutettujen neuvottelukunnassa osui monta isoa asiaa, esimerkiksi useampi eläkeuudistus. Kokouksissa Roukala tapasi eri alojen kollegoja, jakoi ja sai tietoa.
- Olimme mukana eräänlaisena asiakasraatina digipalveluita ja työeläkeotetta kehitettäessä. Digipalvelut ovatkin minulle mieleisiä, en yhtään pidä papereista, Kaija Roukala kertoo.
Kaija odottaa nyt kiinnostuksella eläkkeensaajien neuvottelukunnan tulevia tapaamisia.
- Varma kehittää myös eläkkeensaajille digipalveluita ja niitä olisi mukava päästä kokeilemaan testiryhmänä.
Kaija Roukala (toinen oik.) ja Risto Siivola edustavat Varman asiakkaita eläkkeensaajien neuvottelukunnassa. Voppe Salokari (vas.) ja Pauliina Hilkamo Varman eläkepalveluista iloitsevat hyvästä yhteistyöstä.
Neuvottelukunta syventää asiakasymmärrystä
Voppe Salokari johtaa Varmassa eläkemaksupalvelut-osastoa, jolla on noin 350 000 asiakasta eli kaikki Varmasta eläkettä tai kuntoutusrahaa saavat.
- Saamme paljon palautetta puhelimitse ja kyselyissä, mutta neuvottelukunnassa on mahdollisuus syventyä asioihin. Koska siellä on monenlaisista taustoista tulevia ihmisiä, esille tulee erilaisia näkemyksiä, mikä syventää omaa ymmärrystä asiakkaiden tilanteesta. Tätä tarvitaan, kun suunnittelemme ihan arkipäivän tekemistä ja kehitämme palveluita.
Neuvottelukunta peukutti mobiilia työeläkekorttia
Neuvottelukunnan näkemyksiä on hyödynnetty esimerkiksi mobiilin työeläkekortin kehittämisessä.
- Meillä oli konkreettinen kehitysidea, josta halusimme näkemyksiä mahdollisilta käyttäjiltä. Vuosi sitten kesällä lähetimme neuvottelukunnan jäsenille kyselyn ja asia sai kannatusta. Ennen joulua saimme uuden palvelun käyttöön.
Neuvottelukunnilla lisää vuorovaikutusta
Varmassa on viisi neuvottelukuntaa: eläkeasiain, vakuutettujen, yrittäjien, työnantajien ja eläkkeensaajien neuvottelukunnat. Neuvottelukuntien avulla haluamme edistää vuorovaikutusta, kehittää toimintaamme asiakaskeskeisesti ja kuunnella asiakastamme.