Yeply tähtää pyörähuollolla Euroopan parhaaksi

Yeply toi pyörähuollon lähemmäksi asiakkaita ja tähtää nyt konseptillaan ulkomaille.

Yeplyn mustakeltaiset pyörähuoltoautot alkavat olla tuttu näky pääkaupunkiseudulla. Vuosihuollot ja pikkukorjaukset sujuvat lähellä asiakkaita netissä tehtyjen ennakkovarausten tahdittamana. Talvisin Yeply huolehtii myös pyörän noudosta ja palauttamisesta suoraan asiakkaan kotiovelle.

Yeplyn tarina sai alkunsa talvella 2016, jolloin Tommi Särkkinen ja Antti Känsälä etsivät uutta yhteistä haastetta. Nappula-aikojen jalkapallokentiltä asti toisensa tunteneet kaverukset olivat jo taittaneet yhdessä täysimatkaisen triathlonin, joten tällä kertaa päätettiin siirtyä urheilun parista yrittäjiksi.

– Olin pallotellut Yeplyn liikeideaa vuosina 2011–2012. Silloin soittelimme ihmisten ovikelloja tarjoten pyörähuoltoa 50 euron hintaan. Siitä tuli hyvää palautetta, muistelee intohimoiseksi fillari-ihmiseksi tunnustautuva Känsälä.


Tavoitteena on olla Euroopan suurin ja paras pyörähuoltoyritys vuoteen 2020 mennessä, toteaa Yeplyn toinen perustaja Tommi Särkkinen (vas.) vierellään mekaanikko Mikko Kemppainen (kesk.) ja Antti Känsälä.

Insinööritaustaisen Känsälän ja teollista muotoilua tehneen Särkkisen talvisessa kohtaamisessa palaset loksahtivat lopullisesti kohdalleen. Tekesin Tempo-rahoituksen ja enkelisijoittajan myötävaikutuksella pilotista startup-yritykseksi kasvanut Yeply kiersi kesällä 2017 pääkaupunkiseutua kolmen huoltoauton voimin.

Pilotointi Saksassa

Yhdessä vuodessa liikevaihtonsa moninkertaistanut Yeply huoltaa kuukausittain satoja polkupyöriä, mikä on nuorelta yritykseltä kunnioitettava saavutus.

Yrittäjäkaksikko tähyää kuitenkin huomattavasti kauemmas ja hioo koko ajan yrityksensä konseptia. Alkuvuonna 2017 Yeply pilotoi muutaman viikon ajan Saksassa ja Hollannissa. Särkkisen mukaan tänä vuonna on tarkoitus mennä Euroopan markkinoille entistä särmemmällä konseptilla. Laajentumista varten on suunnitteilla toinen rahoituskierros.

– Tavoitteena on olla Euroopan suurin ja paras pyörähuoltoyritys vuoteen 2020 mennessä. Haluamme tehdä tämän joko isosti tai sitten ei ollenkaan, Särkkinen julistaa.

Särkkisen mielestä pyörähuoltoala kaipaa uusia tuulia. Perinteisesti asiakkaita on juoksutettu huoltoliikkeissä hankalina kellonaikoina ja hinnoittelu on ollut sekavaa. Yeply perustaa toimintansa yhteen perushuoltoon, jonka kattavuus aukeaa myös tavalliselle sunnuntaipyöräilijälle.

– Pääkaupunkiseudulla meidän kohderyhmäämme kuuluvat yli 30-vuotiaat lähiöissä asuvat ihmiset. Haluamme, että he huollattavat polkupyöränsä ja aktivoituvat liikkumaan. Aktiivisen elämäntyylin lisääminen on osa meidän missiotamme, valottaa puoliammattilaisena jalkapalloa pelannut Särkkinen.

Dataa liiketoiminnan kehittämiseen

Raikkaan bisneskonseptin kehittäminen on vain yksi osa menestyksekästä yrittäjyyttä. Särkkinen ja Känsälä ovat myös tehneet kotiläksynsä yritystoiminnan saralla. Ulkopuolisen konsultin avulla Yeplyn toimintaa on jumpattu franchising-malliin sopivaksi. Myyntiä on puolestaan kehitetty Facebookin kaltaisten digitaalisten kanavien kautta.

Yeplyllä on käytössään koko pyörähuoltoalalla ainutlaatuinen digitaalinen järjestelmä, joka mahdollistaa jokaisen huoltoauton myynnin, pyörien reaaliaikaisen huoltotilanteen sekä toiminnan kokonaisvolyymien seurannan.

– Siinä vaiheessa, kun Yeplyllä on sata ympäri Eurooppaa toimivaa huoltoautoa, liiketoiminnassa hyödyttävää dataa syntyy valtavia määriä, Särkkinen toteaa.


Kasvu kuuluu kaikille!

Voisit olla kiinnostunut myös näistä