Sähköinen asiointipalvelu
Tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Jos haluat, että joku toinen asioi sähköisessä asiointipalvelussa yrityksesi puolesta tarvitaan valtuus. Valtuus tehdään palvelussa Suomi.fi-valtuudet tai Katso-palvelussa organisaatiomuodosta ja nimenkirjoitusoikeuksista riippuen.
Valtuutukset tulee tehdä hyvissä ajoin ennen tulorekisterin käyttöönottoa.
– Valtuuksien hakemisessa kannattaa olla nyt heti liikkeellä. Tiedossamme on, että valtuuksien voimaan saattamisessa saattaa mennä aikaa huomioiden hakemiset ja hyväksymiset, muistuttaa Varman vakuutuspalvelujohtaja Tiina Grönqvist.
– Kannattaa muistaa, että kaiken valtuuttamisen edellytyksenä on yrityksen ajantasaiset nimenkirjoitusoikeudet kaupparekisterissä.
Aliorganisaatio ja asiakastunnus rajaustarkenteena
Tulorekisterissä on käytössä myös valtuuksiin liittyviä tarkenteita. Tarkenteet hyödyttävät etenkin tilanteissa, joissa esimerkiksi tilitoimisto jakaa erilaisin rajauksin valtuuksia toimia yrityksen puolesta työntekijöilleen tai kun yritys tai organisaatio haluaa eriyttää tulorekisteriasiointia eri henkilöille tai osastoilleen. Tulorekisterissä on käytössä kaksi rajaustarkennetta: aliorganisaation tunniste ja asiakastunnus.
Teknisen rajapinnan käyttäjät
Yritys tai tilitoimisto joka käyttää palkkajärjestelmää, josta tekninen rajapinta on rakennettu tulorekisteriin, tarvitsee varmenteen. Hakemus teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi tulee tehdä arkisin 1.11.–14.12.2018 kello 9.00-15.00 tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa.
– Suosittelemme hakemaan varmennetta hyvissä ajoin ennen tuota 14.12. päivämäärää. Varmennetta kun ei voi hakea käyttökatkon vuoksi 15.12.2018–1.1.2019, muistuttaa Grönqvist.
Lue lisää varmenteesta.
Lisätietoja tulorekisteristä