Miten toimin, jos en selviä tuplamaksuista?
Monella asiakkaallamme erääntyy syksyllä kevään koronatilanteen vuoksi siirrettyjä vakuutusmaksuja. Niiden lisäksi on maksettava normaalisti erääntyvät vakuutusmaksut.
Suosittelemme, että olet mahdollisimman matalalla kynnyksellä yhteydessä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelumme kartoittaa yhdessä tilannettasi ja tulevia näkymiä, jotta löydämme sopivan ratkaisun poikkeuksellisessa tilanteessa.
Voiko yrittäjä pienentää YEL-työtuloa, jotta vakuutusmaksu pienenee?
YEL-maksut perustuvat YEL-työtulon suuruuteen. Jos sinulla on vähemmän töitä kuin aikaisemmin, YEL-työtulon pienentäminen on perusteltua. Näin myös vakuutusmaksu alenee. On kuitenkin tärkeä muistaa, että pienempi YEL-työtulo tarkoittaa esimerkiksi myös pienempiä sairauspäivärahoja.
Kuinka paljon voin saada maksuaikaa?
Asiakaspalvelussamme arvioimme tilanteesi yksilöllisesti, sillä jokaisen asiakkaan maksutilanne ja -kyvykkyys on erilainen. Voimme joustaa maksuissa keskimäärin 1-4 kuukautta. Maksuajan pituuteen vaikuttaa, kuinka hyvin olet maksanut aikaisemmat maksut ja mahdolliset maksuohjelmat sekä kuinka suuresta maksusta on kyse ja miltä maksukyvykkyytesi tulevaisuudessa näyttää. Lisäksi huomioimme, onko sinulla tai yritykselläsi maksuhäiriömerkintöjä tai muita velkoja, esimerkiksi verovelkaa.
Mitä asiointipalvelun työkaluja voin hyödyntää TyEL-maksutilanteeni arvioinnissa?
Varman asiointipalvelu tarjoaa erilaisia työkaluja TyEL-maksutilanteen arviointiin. Palvelussamme voit tarkastella TyEL-vakuutuksen laskuja, mihin ansiotietoihin laskut perustuvat ja mikä on vakuutuksen maksutilanne. Voit selata ansioita ja maksuja työntekijäkohtaisesti.
Asiointipalvelumme TyEL-maksut tilinpäätökseen -palvelusta saat helposti tiedot TyEL-vakuutusmaksuista ja -laskutuksesta kirjanpidon avuksi esimerkiksi kuukausittaiseen täsmäytykseen tai välitilinpäätöksiin.
Miten voin arvioida omaa loppuvuotta tilanteen eläessä?
Tilanteesi voi vaihdella syksyn aikana ja muuttua nopeastikin. Asiointipalvelussa voit seurata TyEL-maksujen tilannetta ja tehdä erilaisia arvioita kuluvan vuoden TyEL-maksusta.
Asiointipalvelun maksuennuste huomioi tulorekisteriin ilmoitetut kuluvan vuoden TyEL-palkat ja siitä lasketun maksun. Palvelun ilmoittamassa maksuprosentissa on huomioitu koronatilanteen vuoksi annettava tilapäinen maksunalennus, joka on voimassa vuoden 2020 loppuu saakka.
Hoidat helposti kaikki vakuutus- ja maksuasioihin liittyvät muutokset asiointipalvelumme kautta.
Saat asiantuntevaa apua soittamalla meille arkisin kello 8.00-17.00. Puhelinnumeromme on 010 192 100 (ulkomailta soitettaessa +358 10 192 100) ja meidät tavoittaa myös chatissa.
Koronatilanteen vuoksi asiakaspalvelumme voi olla ajoittain ruuhkainen. Hoidamme soittopyynnöt ja sähköpostit tulojärjestyksessä, joten yksi viesti/yhteydenotto riittää.
Oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus maksujärjestelyissä
Varma on lakisääteinen ja vastuullinen toimija. Jos yrittäjä tai yritys on hoitanut korona-aikana maksunsa aikanaan, he voivat saada pidemmän maksuohjelman kuin sellainen asiakas, jolla on ollut paljon maksamattomia maksuja jo viime vuonna.
Emme myöskään voi asettaa asiakkaita keskenään epäoikeudenmukaiseen asemaan ja vahvistaa vakuutusmaksutietojen olevan kunnossa, jos maksuissa on ollut laiminlyöntejä.
Lisäksi on hyvä muistaa, että työnantajan palkanmaksun yhteydessä pidättämä työntekijän maksuosuus on työntekijöille kuuluvaa rahaa, joka työnantajan tulee lain mukaan tilittää työeläkeyhtiöön TyEL-maksua ja eläketurvaa varten.
Varman tehtävä on turvata lakisääteisten eläkkeiden maksaminen.