Varmasta vanhuuseläkepäätös keskimäärin neljässä päivässä

Koronan vuonna 2020 aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta teimme eläkepäätöksiä ja maksoimme eläkkeitä normaaliin tapaan. Annoimme  vuoden aikana noin 51 900 eläkepäätöstä. Maksoimme kuukausittain eläkettä 347 000 eläkkeensaajalle.

Eläkehakemusten käsittely nopeutui vuoden aikana entisestään. Kaikkien eläkelajien hakemusten keskimääräinen käsittelyaika oli 19 päivää, joka on nopeampi kuin työeläkeyhtiöissä keskimäärin. Käsittelyaika lyheni edellisestä vuodesta 6 päivää.

Vanhuuseläkepäätöksen Varman asiakkaat saivat keskimäärin neljässä päivässä. Käsittelyaika lyheni edellisestä vuodesta 5 päivää.

Nopeimmin käsittelimme osittaisen vanhuuseläkkeen hakemukset, josta päätöksen sai keskimäärin 3 päivässä. Perhe-eläkepäätös vie keskimärin 10 päivää. Pisin käsittelyaika on harkintaa vaativassa työkyvyttömyyseläkkeessä, siinäkin käsittelyaika lyheni vuoden aikana 48 päivästä 36 päivään.

Noin 88 % eläkkeenhakijoista saa ensimmäisen eläkkeen tililleen eläkkeen alkamiskuukauden aikana.

Sujuva eläkehakemusten käsittely perustuu osaaviin asiantuntijoihin, hiottuun prosessiin sekä automaation ja ohjelmistorobotiikan hyödyntämiseen. Tulevaisuudessa hakemuskäsittely sujuvoituu lisää, kun työeläkeala otti joulukuussa 2020 käyttöön EU-maiden välisen sähköisen tiedonvaihdon. Tämä nopeuttaa muissa EU-maissa työskennelleiden eläkepäätöksiä, kun tiedot eivät enää siirry paperilla.

Neljä viidestä haki vanhuuseläkettä verkon kautta

Asiakkaamme hoitavat eläkeasiansa yhä enemmän verkkopalvelun kautta. Vanhuuseläkkeen hakijoista valtaosa, lähes 80 prosenttia haki eläkettä verkossa. Kaikkien eläkelajien osalta luku on reilut 60 prosenttia.

Kaikki eläkeasiat voi halutessaan hoitaa digitaalisesti. Vuonna 2020 asiointipalvelussamme oli puoli miljoonaa käyntiä, suosituin palvelu oli työeläkeote ja avatuin asiakirja oma eläkepäätös.

Osittaisen vanhuuseläkkeen suosio kasvoi

Osittaisen vanhuuseläkkeen suosio kasvoi vuonna 2020. Tämä näkyi erityisesti alkusyksystä, kun julkisuudessa käynnistyi keskustelu tämän eläkelajin tulevaisuudesta. Hakemuksia saimme 2 465, joka on 2,9 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Osittaista vanhuuseläkettä saa noin 5 500 Varman asiakasta.

Asiakastyytyväisyys ennätyskorkealla 

Keräämme henkilöasiakkailtamme asiakaspalautetta puhelinpalvelusta sekä eläke- ja kuntoutushakemusten käsittelystä.

Vuonna 2020 puhelinpalvelun asiakastyytyväisyys nousi ennätyksellisen korkealle tasolle. Asiakaspalautetta antoi noin 17 000 asiakasta. He antoivat puhelinpalvelulle kouluarvosanaksi 9,3 (9,1 vuonna 2019). Asiakkaamme kiittävät asiakaspalvelijoita huomaavaisuudesta, asiantuntemuksesta, hyvästä tavoitettavuudesta sekä asioiden sujuvasta hoitumisesta.

Eläkehakemusten käsittelystä asiakaspalautetta antoi noin 5 000 asiakasta. Kaikkien eläkelajien osalta arvosana oli 8,4. Osittaisen vanhuuseläke- ja vanhuuseläkepäätöksen saaneet ovat tyytyväisimpiä, he antoivat arvosanaksi 9,6 ja 9,4. Asiakkaamme kiittävät verkkopalvelun helppokäyttöistä eläkehakemusta ja hakemuksen nopeaa käsittelyä.

”Empaattinen ja ymmärtäväinen palvelu, jossa asiakasta käsiteltiin ihmisenä, ei pelkkänä "tapauksena". Kiitos." 

"Asiakaspalvelu ja asiakkaan etu "- asenne näkyi koko ajan. Nopeus ja täsmällisyys huippuluokkaa!

 

Uutisen ingressiä korjattu 10.2.2020: Eläkepäätösten määrä  30 000 > 51 900.

Uutinen
Perhe-eläkkeeseen suunnitteilla uudistuksia
eläketurva 17.12.2020

Voisit olla kiinnostunut myös näistä