Vastuu ja vapaus tasapainoon

Pauliina Teirikari pitää tärkeänä, että ihmiset saavat tilaisuuden oppia uutta, muuttua ja vaihtaa tehtäviä. Hän itse otti tuotantoyhtiö Cocoa mediaproductionsin toimitusjohtajan tehtävät elokuussa toiselta osakkaalta Anton Molanderilta, joka siirtyi kehitysjohtajaksi.
Luovaa projektityötä tilataan usein freelancereiltä. Mainoselokuvia tuottavassa Cocoassa on kuitenkin lisätty määrätietoisesti omaa henkilöstöä.

Hartwall, Elisa, Saarioinen, Valio… Lista on pitkä. Tuotantoyhtiö Cocoa tekee mainoselokuvia Suomen tunnetuimmille brändeille yhteistyössä maineikkaimpien mainostoimistojen kanssa. Tästä huolimatta Cocoan tilauskirja on harvoin täynnä kuukautta paria pidemmälle.

– Alalla toimitaan lyhytjänteisesti. Kokemuksesta tiedän, että aina tulee töitä, vakuuttaa Cocoan toimitusjohtaja ja osakas Pauliina Teirikari.

Hyviä hermoja asetelma silti vaatii, koska yhtiöllä on yli 30 vakituista työntekijää. Tämä ei ole tyypillistä alalla.

Vielä viisi vuotta sitten Teirikari keräsi jokaiseen projektiin kymmenien freelancerien joukon aina ohjaajista, lavastajista ja leikkaajista alkaen. Silloin hän tuotti mainoselokuvia kolmen hengen Bändi-yhtiössä yhtenä sen perustajista. Vuonna 2014 Bändi sulautui Cocoaan, jossa oli tuolloin jo kymmenkunta työntekijää.

Vanhat opit digityön tukena

Teirikarin mukaan elokuvatuotannon vanha ja uusi maailma kohtasivat, kun yritykset yhdistyivät. Hän itse aloitti 13 vuotta sitten vanhassa maailmassa, isänsä perustamassa Pohjantähti-Elokuvassa, jossa mainokset kuvattiin filmikameroin ja leikattiin käsin.

– Opin, että tuottaminen on hyvin järjestelmällistä työtä. Kaiken on oltava selkeää aikatauluista ja tekijöiden rooleista alkaen.

Yrittaja_Cocoa_feed-gif11.gif

Cocoa oli puolestaan syntynyt uuteen digitaaliseen maailmaan, jonka keveys ja nopeus haastoi perinteisiä tuotantotapoja.

– Nykyään alalle voi tulla jopa tavallaan tyhjästä, ja se on hyvä, mutta nuori ja kokematon tekijä tarvitsee edelleen aisaparikseen kokeneemman tekijän, esimerkiksi tuottajan, jolla on järjestelmällisyys selkäytimessä. Sitä tarvitaan erityisesti ongelmatilanteissa, ja niitä tulee. Aina voi sataa lunta vääränä päivänä.

Teirikari huomauttaa, että kokemusta ja järjestelmällisyyttä tarvitaan myös elokuvien jälkityöstössä.

– Nykyaikanahan sisältöjä tehdään moniin kanaviin, ei vain telkkariin. Toimitamme materiaalista usein kymmeniä erilaisia versioita.

Lupa tehdä laatua

Yritykset kilpailevat parhaista ohjaajista ja tuottajista. Teirikarin mukaan alan tähdet tuovat tuotantoyhtiöihin niin taitojaan kuin asiakkaitaan. Miten heistä sitten pidetään kiinni?

– Taitavimmat tekijät ovat yleensä hyvin kunnianhimoisia, ja he haluavat tehdä niin hyvää laatua kuin vain pystyvät. Meidän on tarjottava siihen mahdollisuus, Teirikari sanoo.

Yrittaja_Cocoa_feed01-DSF1882.jpg

Teirikari pitää Cocoan valttina muun muassa sitä, että koko tuotantoketju ennakkotyöstöstä jälkityöstöön asti toimii saman katon alla ja että omaa väkeä on runsaasti, vaikka freelancereitakin käytetään.

– Kun kaikkea ei tarvitse ostaa ulkoa, on helppo lisätä resursseja juuri siinä projektissa, joka lisävoimista eniten hyötyy.

Teirikari odottaa, että ihmiset osaavat pyytää kollegoilta apua kiperissä tilanteissa ja huilata ison urakan jälkeen.

– On paljon yksilöstä kiinni, millainen työ tai työmäärä on itselle mielekästä. Siksi on hyvä antaa ihmisille vastuuta ja vapautta. Meidän on luotettava siihen, että jokainen käyttää aikansa järkevästi.

Omistajien roolijako

Teirikari pitää tärkeänä, että ihmiset saavat oppia uutta ja muuttua. Hän itse tarttui toimitusjohtajan tehtäviin viime elokuussa: edellinen toimitusjohtaja Anton Molander siirtyi kehittämään liiketoimintaa.

– Halusimme molemmat muutosta omaan juttuumme. Se oli itse asiassa aika luonnollinen siirtymä. Olin jo ollut tuottaja-omistajan hybridiroolissa, Teirikari sanoo.

Hän pitää selvänä, että roolijako kehittää Cocoaa.
– Meidän on aina luotava nahkamme uudestaan. Media-ala vaatii jatkuvaa omien toimintatapojen tarkastelua ja kyseenalaistamista. On kehityttävä rohkeasti ja samalla vaalittava ammattimaisuutta ja laatua.

 

Pauliina Teirikari

  • 36-vuotias.
  • Opiskeli digitaalisen viestinnän medianomiksi Metropoliassa, ja työskenteli samalla perheensä tuotantoyhtiössä.
  • Suoritti aiemmin Ranskassa Bachelor of Hotel Management -tutkinnon Ranskassa: ”Kun on ollut duunissa ranskalaisessa keittiössä, ei vähään aikaan valita yhtään mistään.
  • Käy salilla, lenkillä ja ratsastamassa. Viettää aikaa kotona avomiehen ja tämän lasten kanssa. Tapaa ystäviä, matkustelee ja syö ulkona. Hoitaa maalla kasvimaata.

Cocoa mediaproductions Oy

  • Vuonna 2007 perustettu mainoselokuvatuotantoyhtiö.
  • Työntekijöitä yli 30.
  • Liikevaihto 6,1 milj. euroa ja tulos 1,3 milj. euroa (2017).
  • Omistajat:
    • Ohjaaja ja perustaja Taito Kawata
    • Kehitysjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Anton Molander
    • Toimitusjohtaja Pauliina Teirikari

Voisit olla kiinnostunut myös näistä