Jokaisen ääni kuuluviin

Jos haluaa valmistaa veneitä käsityönä Suomessa, kannattaa viilata tuotantoprosessi kuntoon. Otto Brandt -konsernissa päätettiin myös varmistaa, että venetehtailla, maahantuontiyrityksessä ja myymälässä jaetaan samat arvot.

Otto Brandt -konserni on 110-vuotias perheyritys, joka on kasvanut osin yritysostoin. Viimeiset kaupat, vuosina 2005 ja 2010, toivat TerhiTec-tytäryritykseen kaksi veneenvalmistajaa, rymättyläläisen Terhin ja ähtäriläisen Silverin.

– Kaksi ihan erilaista, eri tekniikalla valmistavaa suomalaista venetehdasta, tarkentaa konsernin talous- ja henkilöstöpäällikkö Paula Parviainen.

Tuotanto haluttiin säilyttää Suomessa, ja se vaati tehostamista.

– Työ on Ähtärissä edelleen käsityötä, mutta vaiheistimme tuotannon. Ennen työpari teki veneen alusta loppuun, mutta nyt työpari tekee vain yhden osan koko prosessista, Parviainen kertoo.

Ensimmäisen tilikauden jälkeen hän on varsin tyytyväinen uudistukseen.

– Olemme kasvattaneet tuottavuutta parikymmentä prosenttia.

Yhdenmukainen palkkaus tehtaille

Viime syksynä johto tarttui venetehtaiden palkkaukseen, ja nyt tehtaat testaavat tuloksiin nojautuvaa palkkamallia. Parviainen toivoo, että malli osoittautuu mielekkääksi niin työntekijöille kuin työnantajallekin. Lähtötilanne oli sitä tuskin kummallekaan. Eri tehtaat noudattivat eri työehtosopimuksia, eikä palkitseminen noudattanut Parviaisen mukaan muutenkaan erityisen yhdenmukaista linjaa.

Johdolla on ollut hyvä käsitys siitä, mitä työntekijät tuumaavat tilanteesta.  Sen lisäksi, että johto pyöritteli palkkamallia luottamusmiesten kanssa, konsernia johtava Stefanie Brandt-Tallqvist kävi hiljattain jututtamassa jokaista venetehtaan työntekijää. Itse asiassa hän haastatteli jokaista konsernin noin 180 työntekijästä, ja käynnisti haastatteluilla arvoprojektin.

Johtaja haastatteli jokaista työntekijää

Brandt-Tallqvistin tavoitteena oli keskustella jokaisen työntekijän kanssa noin 15–20 minuuttia.

– Osan kanssa meni jopa pari tuntia. Oli hienoa tutustua kaikkiin, ja bonuksena sain paljon muitakin kuin arvoihin liittyviä ideoita ja palautetta. On myös tärkeää henkilöstölle, että omistajalla on kasvot, Brandt-Tallqvist sanoo.

Haastattelukierroksen jälkeen hän jatkoi arvoprojektia johtoryhmän ja ulkopuolisen asiantuntijan kanssa. Vähitellen arvot hioutuivat, ja johto siirtää nyt viestiä takaisin koko organisaation arkeen.

Brandt-Tallqvistin puheista käy selväksi, että edes perheyrityksen omistaja ei voi heittää organisaatiolle omia arvojaan eikä edes arvoprojektiaan.

– Jouduin kyllä myymään ideani arvoprojektista jokaisen tytäryhtiön toimitusjohtajalle, Brandt-Tallqvist nauraa.

Teksti: Marianna Salin
Kuva: Piia Arnould

Lue lisää työkykyjohtamisesta
Otto Brandt -konserni

Voisit olla kiinnostunut myös näistä