Ruohonjuuressa on rento työote

Ruohonjuuressa ei nipoteta turhasta. Jos työntekijä haluaa kehittää itseään tai lähteä kuukaudeksi Intiaan, siihen pyritään antamaan mahdollisuus.

– Mielestämme on vain työantajan etu jos ihminen haluaa kehittää itseään ja nauttia elämästä kokonaisvaltaisesti, Ruohonjuuren henkilöstökoordinaattori Jani Kinnunen toteaa.

Yhtiössä uskotaankin siihen, että ihmisen elämä on kokonaisuus, jonka eri osa-alueet tukevat toisiaan.

– Pyrimme kuuntelemaan työntekijöitä mahdollisimman paljon vapaiden ja lomatoiveiden osalta työvuorosuunnittelussa ja työn kehittämisessä. Tietty joustavuus työnantajan puolelta lisää mielestämme työntekijän motivaatiota ja halua kehittää myös omaa työtään, taitojaan ja työpaikan perustekemistä.

Monipuolinen kattaus peruskoulutusta

Ruohonjuuressa onkin panostettu viime vuosina vahvasti myymälöiden toiminnallisuuteen, visuaalisuuteen ja elämyksellisyyteen, mutta myös henkilöstön koulutukseen.

– Työ Ruohonjuuren myymälässä on asiantuntijamyyntiä, jossa asiakkaalle lisäarvoa tuottava, ystävällinen, asiantunteva ja henkilökohtainen asiakaspalvelu on aivan keskeistä.

Yhtiön koulutustarjottimelta löytyy oman asiantuntemuksen kehittämiseen laaja kattaus erilaisia vaihtoehtoja.

– Meillä voi suorittaa työajalla kaupallisen ammattitutkinnon. Tuemme myös sitä, että työntekijämme suorittavat Rastorin Wellness-myynnin ammattitutkinnon, sillä olemme rekrytoineet myymälöihimme viime vuosina erityisosaajia, kuten kosmetologeja, luontaistuoteneuvojia, ravintoterapeutteja. Siksi haluamme antaa myös nykyisille työntekijöille mahdollisuuden syventää omaa osaamistaan. Esimiesten työskentelytapoja on kehitetty jo useamman vuoden ajan valmentavalla koulutuksella.

Vastuullista vaikuttamista ja improvisaatiota

Ruohonjuuren perusideologiaan kuuluu rohkeus ja edelläkävijyys, mikä näkyy myös koulutustarjonnassa.

– Myymälähenkilöstöllä oli mahdollisuus osallistua Henrietta Aarnikoivun vastuullisen vaikuttamisen koulutukseen. Halusimme antaa heille näin paremmat eväät oman arjen ja työn hanskaamiseen sekä esimiehen ohjaamiseen ajatuksella ole oman työsi asiantuntija, myy esimiehelle ratkaisuja, älä kysymyksiä. Se sai monet pohtimaan asioita uudesta näkövinkkelistä.

Asiantuntijuuden lisäksi aivan yhtä tärkeää on asiakkaiden kohtaaminen ja ilostuttaminen.

– Osana tätä ajatusta järjestimme myyjille improvisaatiokoulutuksen, jossa leikittiin erilaisissa rooleissa. Moni suhtautui siihen alkuun hieman epäillen, mutta päivän päätteeksi koulutustilasta purkautui ulos todella iloisia ja inspiroituneita ihmisiä.

Pesuainetta ja pakuriuutetta

Elämyksellisyyttä vahvistetaan Ruohonjuuressa myös sisäisesti.

– Se syntyy pienistä asioista, kuten siitä, että vuoden alussa jokainen työntekijä saa pesuainelaatikon tai -pullon, jolla voi pestä työvaatteet. Syksyisin ja talvisin tarjoamme henkilöstötiloissa kaikille työntekijöille pakuriuutteet, vitamiinit ja luontaistuotteet. Kesällä hellejuomat ja vastaavat tulevat talon puolesta. Myyntikelvottomat tuotteet ovat jaossa henkilökunnan tiloissa, josta ne voi viedä kotiin. Yhdessä tekemiseen kannustamme puolestaan Hubi-rahastolla, josta myymälän työntekijät voivat hakea rahallista tukea yhteiseen tekemiseen.

Perusasiat kuntoon

Uusiin asioihin ja ideoihin suhtaudutaan Ruohonjuuressa siis hyvin avoimesti, mutta työhyvinvoinnin kehittäminen edellyttää, että perusasiat ovat kunnossa.

– Olemme kiinnostuneita uusista tuulista, mutta luulen, että henkilöstön työhyvinvointi on parantunut silti eniten perinteisten toimenpiteiden, kuten työtehtävien selkiyttämisen, ohjeistuksen parantamisen, esimiesten kouluttamisen ja perehdytystoiminnan kehittämisen ansiosta. Saamme juuri ensimmäisen yrityskulttuurikyselymme tulokset. Ne olivat erinomaiset, joten tästä on hyvä jatkaa!

Ruohonjuuri

Teksti: Commia/Mia Heiskanen
Kuva: Ruohonjuuri

Lue lisää työkykyjohtamisesta
Ruohonjuuri Oy

Voisit olla kiinnostunut myös näistä