Kansallinen tulorekisteri otettiin käyttöön vuoden 2019 alussa. Tulorekisteri muutti kertaheitolla ansioiden ilmoitustapaa. Vuoden 2019 alusta lähtien työnantajat ilmoittavat kaikki palkkatulot ja muut ansiot tulorekisteriin viiden päivän kuluessa palkanmaksupäivästä.
Tulorekisteri vahvistaa maksuperiaatetta
Tulorekisterin voimaantulo vahvistaa maksuperiaatetta, kun ansiot ilmoitetaan jatkossa maksamisajankohdan mukaan. Kun palkat ilmoitetaan tulorekisteriin reaaliaikaisesti, oman eläkkeen kertymistäkin voi seurata ajantasaisemmin.
Eläkkeen hakeminen säilyy ennallaan
Vanhuuseläkeiän täyttäminen ja työsuhteen päättyminen ovat edellytyksiä eläkkeen myöntämiselle. Sen työsuhteen, josta eläkkeen hakee, pitää päättyä eläkkeen alkamiseen mennessä. Näihin vanhuuseläkkeen ehtoihin tulorekisterin voimaantulo ei vaikuta.
Myös eläkkeen hakeminen säilyy ennallaan. Vanhuuseläkettä haetaan Varmasta pari viikkoa ennen toivottua eläkkeen alkamista. Eläkkeen hakeminen hoituu helpoiten sähköisesti Varman verkkopalvelussa.
Eläkepäätös yhä nopeammin
Jatkossa eläkkeenhakija saa vanhuuseläkepäätöksen entistä nopeammin, koska annamme pääsääntöisesti väliaikaisen päätöksen. Jos työntekijä on hakenut eläkettä sähköisesti Varman verkkopalvelusta, eläkepäätöksen voi saada jopa saman päivän aikana. Tämä hyödyttää eläkkeensaajaa, kun eläke tulee tilille ilman turhaa viivettä.
Eläkkeenhakija saa lopullisen eläkepäätöksen, kun työnantaja on ilmoittanut tulorekisteriin työsuhteen lopulliset ansiot ja työsuhteen päättymispäivän. Työnantajan tulorekisteriin ilmoittama tieto työsuhteen päättymisestä on tärkeä, jotta lopullinen eläke saadaan maksuun oikein ja ajallaan.
Tulorekisteri ja eläkkeelle jääminen -webinaarissa 16.1.2019 kerromme lisää, mitä jokaisen työnantajan on hyvä tietää, kun työntekijä siirtyy eläkkeelle.
Ilmoittaudu mukaan webinaariin
Ke 16.1. klo 8.30: Tulorekisteri ja eläkkeelle jääminen
Webinaarissa käymme läpi, mitä työnantajan on hyvä tietää työntekijän jäädessä eläkkeelle ja mitä muutoksia mm. ansioiden ilmoitusliikenteeseen tulorekisteri toi tullessaan.
Tervetuloa mukaan webinaariin!
Elina Juth
Elina Juth työskentelee palvelupäällikkönä työeläkeasioiden koulutus- ja viestintätehtävissä. Elinalla on pitkä kokemus työeläkealalta. Työssään Elinan missiona on lisätä ihmisten ymmärrystä työeläkejärjestelmästä ja viestiä eläkeaiheista ymmärrettävästi ja selkeästi. Inhimillisyys, asiakaslähtöisyys ja laadukas asiakaskokemus toimivat Elinan työn kulmakivinä.