HappyOrNot on vuonna 2009 perustettu suomalaisyritys, jonka kasvu ei osoita laantumisen merkkejä.
– Palveluamme käytetään jo yli 60 maassa asiakas- ja työtyytyväisyyden mittaamiseen. Työtyytyväisyyttä mittaavat mm. Valmet, Wärtsilä, LinkedIn, Microsoft, Renault, BBC ja eBay. Päämarkkina-alueemme on Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, mutta maailmalta löytyy vielä runsaasti maita, joissa palvelutyytyväisyyden mittaamiseen ei ole käytössä työkaluja. Konseptimme toimii, koska se on universaali, helposti lähestyttävä ja ymmärrettävä, HappyOrNotin markkinoinnista ja liiketoiminnan kehityksestä vastaava johtaja Kirsti Laasio kertoo.
Onko työ ookoo vai innostavaa?
Alun perin HappyOrNot kehitettiin asiakastyytyväisyyden mittaamiseen, mutta matkan varrella havaittiin, että palvelun avulla voi mainiosti mitata myös henkilöstön työtyytyväisyyttä ja innostuneisuutta.
– Työntekijähän voi olla työhönsä tyytyväinen, mutta ei innostunut. Silloin työhön ei välttämättä anneta parasta latinkia. Innostuneisuudella on merkitystä, sillä jos työntekijä tekee töitä jatkuvasti ookoo-tilassa, alkavat työmotivaatio ja työhyvinvointikin pikkuhiljaa hiipua.
Jatkuva mittaus kertoo paljon
HappyOrNotin kehittämä palvelu konkretisoituu henkilöstön suuntaan fyysisen hymiölaitteen ja digitaalisten hymiönappien kautta.
– Ajatuksena on, että henkilöstö voi kertoa nopeasti ja helposti fiiliksistään. Palvelu voi siis toimia mainiosti kerran vuodessa järjestettävän henkilöstötyytyväisyyskyselyn rinnalla. Asiakasyrityksissämme on tosin todettu, että jatkuva fiilismittari antaa yrityksen johdolle ja HR:lle usein paremmat eväät työkykyjohtamiseen ja nopeaan reagointiin. Jatkuvan mittaamisen avulla yritysjohto pysyy jatkuvasti ja tarkasti henkilöstön pulssilla. HappyOrNot-konseptin raportointipalvelun avulla henkilöstön tuntemuksia voi nimittäin tarkastella toimipaikoittain, yksiköittäin, työvuoroittain tai jopa kerroksittain.
Tuntemusten mittaamisen voi kohdentaa myös tiettyyn tilanteeseen tai asiaan.
– Jos mittarit ovat joka maanantai tai sisäisen tiedotustilaisuuden jälkeen punaisella, on se selkeä signaali johdolle ja HR:lle, että tarvitaan toimenpiteitä, joiden avulla punainen saadaan käännettyä vihreäksi.
Tulokset osallistavat keskustelemaan
HappyOrNotin raportointipalvelu on ensisijaisesti yrityksen johdon ja esimiesten työkalu, mutta tulokset tulisi Laasion mielestä jakaa myös henkilöstölle.
– Kun tulokset avataan pienryhmissä tai tiimeissä, on työntekijät helpompi osallistaa kertomaan mikä on saanut aikaan punaisen napin painamisen. Purkamalla tuntoja henkilöstö ottaa näin myös itse kopin omasta työhyvinvoinnista. Moni asiakasyritys on myös todennut, että henkilöstön mielestä hymiönappilaite on signaali siitä, että työnantaja välittää. Se fiilis säilyy, kunhan hymiöpalvelun tulokset jaetaan ja niistä keskustellaan avoimesti, Laasio muistuttaa.
Teksti: Commia/Mia Heiskanen
Lue lisää: