Banssi-yhtiöt perustettiin vuonna 2013. Lyhyestä historiastaan huolimatta Banssin taustalta löytyy joukko kokeneita henkilöstöpalveluiden ammattilaisia. Yrityksen perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Pasi Eteläaho on ollut mukana bisneksessä jo 1980-luvulta lähtien.
– Henkilöstöpalvelut olivat silloin aika villiä ja vapaata liiketoimintaa. Nykyisin tilanne on toinen ainakin meillä, missä niin toimihenkilöt kuin vuokratyöntekijät nähdään tärkeänä voimavarana, Eteläaho korostaa.
Banssissa liiketoiminnan tavoitteiden rinnalle on nostettu vahvasti työtekijöiden kunnioittaminen ja arvostaminen, työolojen kehittäminen sekä panostaminen pitkiin työntekijäsuhteisiin. Selkeästä suunnasta ja fokuksesta huolimatta Banssi on joutunut taistelemaan paikastaan auringossa.
– Alkuvaikeudet liittyivät haastavaan markkinatilanteeseen, hinnoitteluun sekä epäterveeseen kilpailuun. Niistä selvittiin kovalla työllä, kuuntelemalla ja arvostamalla työntekijöitä sekä pitämällä sovituista päätöksistä kiinni, muistelee Eteläaho.
Visiosta ei ole tingitty
Tilanne muuttui vuonna 2015, jolloin Banssin toiminta laajeni valtakunnalliseksi. Samalla liikevaihto kohosi edellisen vuoden 7,5 miljoonasta 14,3 miljoonaan. Nyt yrityksellä on 15 toimipaikkaa eri puolilla Suomea ja se työllistää 33 toimihenkilöä. Kuluvan vuoden liikevaihto kipuaa ennusteen mukaan noin 20 miljoonaan euroon.
Paljon on tapahtunut voimakkaasti digitalisoituvassa yrityksessä, jossa ei pyöritellä paperisia tuntilistoja tai myyntilaskuja. Perustamisvaiheessa laaditusta viisivuotissuunnitelmasta pidetään edelleen tiukasti kiinni.
– Haluamme olla vuonna 2017 liikevaihdolla mitattuna alan kärkikymmenikössä sekä työllistää 50 toimihenkilöä ja 5000 vuokratyöntekijää. Jatkossa suunnittelemme myös laajentumista hoivasektorille, Eteläaho listaa.
Maksimimaalisen tuoton sijaan menestystä haetaan pitkistä asiakas- ja työsuhteista, joihin päästään hyvällä työkykyjohtamisella. Lisäksi vuokratyöntekijät pyritään integroimaan mahdollisimman hyvin sekä Banssiin että asiakasyritykseen.
Yrityksen toiminnassa alusta asti mukana olleet toimitusjohtaja Teemu Hölttä ja myyntijohtaja Riku Rahikainen luottavat yhteiseen visioon. Usko omaan tekemiseen ja arvopohjaiseen toimintaan ei ole missään vaiheessa horjunut. Innostus on tarttunut uusiinkin banssilaisiin.
– Banssin henkilöstö koostuu noin puoliksi alalle tulleista uusista ihmisistä ja puoliksi kokeneemmasta väestä. Uudet oppivat heti talon tavoille. Konkarit puolestaan huomaavat, että näitä hommia voi tehdä myös fiksusti, sanoo Hölttä.
Tyytyväinen henkilöstö, parempi myynti
Hölttä tarkoittaa ”fiksusti tekemisellä” avointa vuorovaikutusta, jossa jokainen työntekijä pääsee tuomaan esiin oman näkemyksensä. Työhyvinvoinnista ja työssäjaksamisesta huolehditaan esimerkiksi laajennetulla työterveyshuollolla, säännöllisillä henkilöstökyselyillä sekä panostamalla työolosuhteisiin ja hygieniatekijöihin. Yrityksen työkykyjohtamista sparrataan Varman asiantuntijoiden kanssa.
Toimihenkilöille järjestetään neljä kertaa vuodessa työhyvinvointipäivät, jotka pidettiin viimeksi New Yorkissa. Eteläaho muistuttaa, että kaikissa henkilöstöpalveluyrityksissä tällaiset panostukset eivät ole itsestäänselvyys.
– Koemme olevamme hyvin perillä siitä, miten henkilöstömme jaksaa. Tätä puoltavat tehdyt henkilöstökyselyt, joissa olemme saaneet noin 85 prosentin tyytyväisyyslukuja, Eteläaho iloitsee.
Hyvässä ja kannustavassa työympäristössä henkilöstö pystyy toteuttamaan itseään ja omaa osaamistaan parhaalla mahdollisella tavalla. Riku Rahikaisen mukaan Banssissa on jo olemassa selkeää näyttöä siitä, että työhyvinvoinnilla on yhteys myyntituloksiin.
– Meille on tullut kilpailijoilta kavereita, jotka ovat täällä ollessaan tuplanneet entiset myyntiennätyksensä, Rahikainen havainnollistaa.
Teksti: Ari Rytsy
Kuvat: Susanna Kekkonen