Betalning av pension till utlandet

Arbetspension som tjänats in i Finland, såväl egen som familjepension, kan betalas ut till alla länder. Pensionstagarens medborgarskap påverkar inte utbetalningen av pensionen.

Om du vill kan pensionen överföras till ditt utländska konto

  • För överföringen behöver vi ditt internationella IBAN-kontonummer och BIC-eller SWIFT-koden för din bank. Du får dem från banken i ditt bosättningsland.
  • Om pensionen betalas till ett utländskt konto, betalar vi pensionen i mållandets valuta.
  • Om du vill att pensionen ska betalas i euro, kan du meddela oss om det på sidan Meddelanden och dokument i onlinetjänsten eller med ett skyddat e-postmeddelande.

Din bank kan ta ut en avgift för att sätta in pensionen på ditt konto

Varma betalar alltid ut pensioner till utlandet via en finländsk bank. Banken överför vanligen pensionen till utlandet i det mottagande landets valuta. Om pensionen betalas till ett land utanför EU- och EES-området uppbär den finländska banken en överföringsavgift som dras av från pensionen. Den utländska mottagarbanken kan dock uppbära en avgift för pensionen även när den betalas ut till ett EU- eller EES-land. Hör dig för direkt hos din bank om vilka kostnader som kan vara aktuella.

Anmälning av nytt kontonummer

Du kan ändra ditt kontonummer själv via vår onlinetjänst (du behöver finländska nätbankskoder eller mobilcertifikat för att logga in) eller skicka uppgifterna till oss per post.

Du kan skriva ut och posta blanketten nedan till Varma, eller skicka den till oss med skyddad e-post. Ange ditt kontonummer i IBAN-format samt din SWIFT/BIC-kod och underteckna din anmälan. Kontouppgifterna kan inte ändras per telefon eller e-post eftersom en anmälan om ändring av kontouppgifter måste ha pensionstagarens underskrift.

Blankett för kontoändring

Anmälan om flytt utomlands

Om du flyttar från Finland till utlandet

Om du flyttar utomlands som pensionär ska du meddela Varma din adress i utlandet via vår onlinetjänst (du behöver finländska nätbankskoder eller mobilcertifikat för att logga in), via skyddad e-post eller per brev. Om du flyttar utomlands permanent och har gjort en flyttningsanmälan till de finländska myndigheterna, meddela oss flyttdatumet. Flyttningen kan nämligen påverka beskattningen av din pension.

Om du flyttar till en ny adress i utlandet

Meddela Varma förutom om din flyttning utomlands även om adressändringar i utlandet. Det är viktigt att vi har din aktuella adress så att vi kan skicka blanketten för boendeanmälan som du ska fylla i årligen.

Om du flyttar från utlandet till Finland

Om du permanent flyttar tillbaka till Finland, meddela igen din nya adress till Varma.

Returnera boendeanmälan en gång per år

Med hjälp av boendeanmälan kontrollerar vi uppgifterna för våra utomlands bosatta pensionstagare i början av året för att undvika obefogade pensionsutbetalningar. Våra pensionstagare som bor utomlands får årsbreven per post. Med brevet följer också en boendeanmälan som ska returneras ifylld och undertecknad till Varma.

Returnera anmälan till oss inom den utsatta tid som anges i boendeanmälan, även om dina förhållanden inte har förändrats från föregående år.

Utbetalningen av pensionen avbryts om vi inte får den ifyllda boendeanmälan. Om det finns skäl att misstänka att pensionstagaren inte längre uppfyller villkoren för erhållande av pension, kan pensionsanstalten med stöd av lagen om pension för arbetstagare (ArPL 113 § 2 mom.) avbryta utbetalningen av pensionen. Utbetalningen återupptas genast när vi fått din anmälan.

Du kan skicka boendeanmälan

Du kan bekräfta boendeanmälan i Varma Onlinetjänst om du har finska bankkoder eller mobilcertifikat. Om du bekräftar boendeanmälan i vår onlinetjänst behöver du inte skicka in den bostadsanmälan som följer med årsbrevet.

Logga in på Varma Onlinetjänst

Du kan skicka den undertecknade och inskannade boendeanmälan eller ett foto av boendeanmälan via skyddad e-post.

Skicka skyddad e-post

Du kan skicka den ifyllda och undertecknade boendeanmälan per post till adressen Varma, PB 3, 00098 VARMA, FINLAND.

Du kan meddela uppgifterna (namn, personbeteckning, adress, datum och underskrift) med ett fritt formulerat brev. Du kan skicka brevet till Varma via skyddad e-post eller per post.

Så här skickar du skyddad e-post till Varma

Om du inte har personliga nätbankskoder kan du skicka skyddad e-post till oss. Skicka en undertecknad blankett för kontoändring, boendeanmälan eller ett fritt formulerat brev till Varma med skyddad e-post.

  1. Börja med att välja ett ämne nedan.
  2. Ange din e-postadress som avsändare. Klicka på Fortsätt.
  3. Skriv din personbeteckning i meddelandets ämnesfält. Lägg bara ett tomt utrymme i meddelandefältet, ingen text. Bifoga eventuella bilagor. Försäkra dig om att din personbeteckning också finns med i bilagorna. Klicka på Skicka.

Observera att vi inte besvarar ditt meddelande.

Välja ett ämne:

Boendeanmälan

Annan dokument

Logga in på Varma onlinetjänst för att uppdatera dina uppgifter om du har finländska nätbankskoder.

Hjälp med att uträtta ärenden

Sköt dina pensionsärenden enkelt på webben

I vår onlinetjänst kan du bl.a.

  • beställa ett nytt arbetspensionskort
  • skicka och ta emot meddelanden och bilagor
  • se ditt pensionsbeslut och handlingar i det eletroniska arkivet
  • uppdatera dina kontaktuppgifter och höja skatteprocent.