Siirry sisältöön

Eläkkeensaaja

Seuraa ja ylläpidä omia eläketietojasi verkossa

Ajankohtaista

Palvelemme asiakkaitamme normaalisti koronaviruksesta huolimatta

Varman asiakaspalvelu puhelimessa ja chatissa, eläke- ja kuntoutushakemusten käsittely sekä eläkkeiden maksaminen toimii normaalisti koronaviruksesta huolimatta.

Palvelemme vakuutus-, eläke- ja kuntoutusasioissa arkisin kello 8-17 numerossa 010 192 100 (ulkomailta soitettaessa +358 10 192 100). Meidät tavoittaa myös chatissa ja asiointipalveluumme pääset kirjautumaan osoitteessa varma.fi. Helsingin Salmisaaressa sijaitseva asiakaspalvelupisteemme on suljettu toistaiseksi.

Onhan uusittu sähköinen työeläkekortti jo käytössäsi?

Uudistimme sähköisen työeläkekortin elokuussa 2019. Uudistettu työeläkekortti on entistäkin helppokäyttöisempi, ja sitä voi käyttää ilman internet-yhteyttä. Sähköinen kortti toimii todisteena eläkkeellä olosta yhtä lailla kuin perinteinen postitse lähetetty kortti. Eläkeläisalennusten saamiseksi ei siis enää tarvitse kuljetella mukana erillistä muovikorttia, kun kortin on tallentanut puhelimeensa tai tablettiinsa.

Käythän lataamassa uuden työeläkekortin käyttöösi viimeistään nyt, sillä ennen elokuuta 2019 puhelimeen tai tablettiin tallennettu työeläkekortti ei toimi enää.

Näin otat sähköisen työeläkekortin käyttöön

Eläkkeensaajien vuoden 2020 veroprosentit otettiin käyttöön 1.2.

Helmikuusta alkaen pidätämme eläkkeistä veroa verottajan ilmoittaman vuoden 2020 veroprosentin mukaan. Tilille maksettavan eläkkeen määrä saattaa tämän vuoksi muuttua helmikuun alussa. Voit tarkistaa helmikuussa maksettavan eläkkeesi määrän, kun kirjaudut verkkopalveluumme suomalaisilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.

Haluatko korottaa eläkkeesi veroprosenttia?

Jos haluat korottaa verottajan ilmoittamaa vuoden 2020 veroprosenttia, voit tehdä sen itse verkkopalvelussamme. Voit ilmoittaa korotuksesta eläkemaksuosastollemme myös puhelimitse tai verkossa Viestit ja liitteet -palvelun kautta.

Siirry asiointipalveluun omiin eläketietoihisi

 

Asiakaskyselyn tulos: 80–85-vuotiaiden verkkopalvelujen ja älylaitteiden käyttö vaihtelee suuresti

Postitimme elokuussa osalle 80–85-vuotiaista eläkkeensaajistamme asiakaskyselyn, jossa kysyimme heidän näkemyksiään asiakaspalvelusta, mieleisistä palvelukanavista sekä älylaitteiden ja verkkopalvelujen käytöstä. Kyselyn sai runsaat 2 000 eläkkeensaajaa, joista 40 % vastasi. Kyselyn tuloksista käy ilmi, että 60 % vastaajista ei käytä internetiä eikä verkkopalveluja, 34 % käyttää ja 7 % voisi ajatella käyttävänsä. Kolmannes 80–85-vuotiaista siis käyttää verkkopalveluja. Puhelin on kuitenkin edelleen selvästi suosituin yhteydenottotapa tässä ikäryhmässä. Myös kirjeitse asioiminen sai vielä paljon kannatusta.

Vastaajien näkemykset palvelujen siirtymisestä verkkoon jakautuivat selvästi kahtia: noin puolet vastaajista ei pidä tästä suuntauksesta ja toinen puolikas suhtautuu kehitykseen luottavaisin mielin. Kriittisistä ja huolestuneista vastaajista suurin osa on naisia. Huomionarvoista on myös se, että kyselyn perusteella 80–85-vuotiaat miehet käyttävät internetiä ja verkkopalveluja huomattavasti enemmän kuin samanikäiset naiset. Miehistä 41 % ja naisista 28 % käyttää tai voisi ajatella käyttävänsä verkkopalveluja. Moni vastanneista saa läheiseltään apua verkkopalvelujen käytössä.

Lue lisää eläkkeensaajien asiakaskyselyn tuloksista

Lue eläkepalvelujohtaja Voppe Salokarin blogi eläkkeensaajien asiakaskyselystä

 

Varman sähköinen työeläkekortti uudistui elokuun lopussa

Sähköinen työeläkekorttimme on nyt entistäkin helppokäyttöisempi. Uusimmalla tekniikalla toteutettua sähköistä korttia voi käyttää ilman internet-yhteyttä. Kortti aukeaa matkapuhelimen tai tabletin aloitusnäyttöön tallennetusta kuvakkeesta ilman kirjautumista. Kortin tallennus onnistuu varmimmin Android- ja iPhone-puhelimilla sekä tableteilla. Sähköinen kortti toimii todisteena eläkkeellä olosta yhtä lailla kuin perinteinen postitse lähetetty kortti. Eläkeläisalennusten saamiseksi ei siis enää tarvitse kuljetella mukana erillistä muovikorttia, kun kortin on tallentanut puhelimeensa tai tablettiinsa.

Sähköisen työeläkekortin uusi versio kannattaa käydä tallentamassa asiointipalvelussamme mahdollisimman pian, varsinkin jos käytössä jo on ennen elokuuta tallennettu sähköinen kortti. Vanha Työeläkekortti-kuvake lakkaa nimittäin toimimasta marraskuun 2019 alussa. Sen jälkeen työeläkekortti ei enää aukea vanhasta kuvakkeesta. Kortin tallentaminen käy yhtä kätevästi kuin ennenkin. Tallentamiseen on selkeät ohjeet asiointipalvelumme Työeläkekortti-sivulla. Sivu näkyy niille eläkkeensaajillemme, joilla on oikeus työeläkekorttiin.

Osa 80–85-vuotiaista eläkkeensaajistamme saa elokuussa asiakaskyselyn Varmasta

Meitä kiinnostaa, mitä 80—85-vuotiaat eläkkeensaajamme ajattelevat verkkopalvelujen ja älylaitteiden käytöstä ja miten he mieluiten asioisivat kanssamme. Tältä ikäryhmältä harvemmin kysellään näistä asioista, ja siksi haluamme myös heidän äänensä kuuluviin. Tämän vuoksi osa 80–85-vuotiaista eläkkeensaajistamme saa Varmasta asiakaskyselyn postitse elokuun puolivälin tienoilla.

Lähetämme kyselyitä reilut 2 000 kappaletta. Vastausaikaa on 31.8.2019 saakka. Kyselyyn vastaaminen on tietenkin täysin vapaaehtoista. Arvomme vastaajien kesken tuotepalkintoja ja ilmoitamme voittajille henkilökohtaisesti syyskuussa.

Asiakaslähtöistä palvelukehitystä Varman eläkkeensaajien neuvottelukunnan ja asiakasraadin avulla

Varmassa on jo vuosia ollut eläkkeensaajien neuvottelukunta, jonka jäsenet ovat tuoneet eläkeläisasiakkaan näkökulmaa palvelujemme kehittämiseen. Neuvottelukunnan näkemyksiä kysyimme esimerkiksi vuonna 2017, kun kehitimme sähköistä työeläkekorttia. Uusi palvelu sai kannatusta, ja otimme sähköisen työeläkekortin käyttöön ennen viime joulua.

Uskomme, että osallistamalla asiakkaamme verkkopalvelujen kehittämiseen ja testaamiseen pystymme kehittämään heille entistä osuvampia ja helppokäyttöisempiä palveluja. Siksi kokoamme parhaillaan asiakasraatia, johon voivat ilmoittautua kaikki palvelujemme kehittämisestä kiinnostuneet asiakkaat.

Tutustu asiakasraadin toimintaan
Lue artikkeli eläkkeensaajien neuvottelukunnasta

Ajankohtaista

Eläkkeen maksupäivät

  • Työeläkkeet maksetaan etukäteen jokaisen kuukauden ensimmäisenä päivänä, jolloin pankit ovat auki.
  • Jos kuukauden ensimmäinen päivä on lauantai tai pyhäpäivä, eläke on nostettavissa vasta seuraavana arkipäivänä.

Varma lähettää eläketiedot pankkeihin useaa päivää ennen eläkkeen maksupäivää. Pankin maksuajot vaikuttavat siihen, mihin aikaan eläke on maksupäivänä tililläsi. Lisätietoja saat omasta pankistasi.

Eläkelakien mukaan työeläkkeet voidaan maksaa vain kerran kalenterikuukaudessa. Maksupäivää ei voida siirtää edellisen kuukauden puolelle, sillä oikeus eläkkeeseen syntyy kuukausittain.

Katso eläkkeen maksu­päivät

Näin pidät omat tietosi ajan tasalla

Verkkopalvelussamme voit katsella ja muuttaa omia eläketietojasi helposti ja turvallisesti. Pääset palveluun henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. Palvelu avautuu heti eläkkeen maksun alettua.

Eläketilin muutos

Palvelussa voit vaihtaa tilin, jolle maksamme eläkkeesi. Jos et pääse kirjautumaan palveluun, voit ilmoittaa uuden tilinumerosi alla olevalla lomakkeella, vapaamuotoisella kirjeellä tai faksilla. Tilinmuutosta ei voi hoitaa puhelimitse tai sähköpostitse, sillä tilinmuutosilmoituksessa täytyy olla eläkkeensaajan allekirjoitus.

Tulosta tilinmuutoslomake (pdf)

Osoitteenmuutos

Jos muutat, saamme yleensä uuden kotimaan osoitteesi suoraan väestörekisteriviranomaisilta. Ulkomailla asuvien eläkkeensaajien osoitetietoja emme kuitenkaan saa automaattisesti viranomaisilta. Siksi sinun on tärkeää ilmoittaa uusi osoitteesi eläkemaksuosastollemme, jos asut ulkomailla. Voit muuttaa osoitteesi itse verkkopalvelussamme, jos sinulla on kirjautumiseen tarvittavat suomalaiset pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Vaihtoehtoisesti voit ilmoittaa osoitteenmuutoksesta sähköpostitse, kirjeitse, faksilla tai alla olevalla suojatulla sähköisellä lomakkeella.

Ilmoita ulkomaan osoitteen muutoksesta

Katso ja muuta tietojasi

  • Seuraava eläke
  • Maksetut eläkkeet 12 kk
  • Tilinumeron muutos
  • Yhteystietojen muutos
  • Veroprosentin korotus
  • Eläketodistuksen tulostus
Omiin tietoihin

Todistukset eläkkeistä

Verotoimistossa, Kelassa tai sosiaaliviranomaisten kanssa asioidessasi saatat joutua esittämään todistuksia eläkkeestäsi. Verkkopalvelussamme voit tulostaa todistuksen kuukausieläkkeesi määrästä sekä kuluvana tai edellisenä vuonna maksetusta eläkkeestä. Jos sinulla ei ole verkkopalveluun kirjautumisessa tarvittavia pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit tilata todistuksen alla olevalla lomakkeella.

Tilaa todistus

Jos tarvitset vieraskielisen eläketodistuksen, ota yhteyttä osoitteeseen:
Varma
Eläkemaksut
PL 3
00098 VARMA tai
sähköpostiosoitteeseen: elakkeenmaksu@varma.fi.

 

Tulosta eläketodistus

Kirjautuneena verkkopalveluumme voit tulostaa todistuksen

  • kuukausieläkkeesi määrästä 
  • kuluvana vuonna maksetusta eläkkeestä
  • edellisenä vuonna maksetusta eläkkeestä
Tulosta todistus
(function (w, d, s, l, i) { w[l] = w[l] || []; w[l].push({ 'gtm.start': new Date().getTime(), event: 'gtm.js' }); var f = d.getElementsByTagName(s)[0], j = d.createElement(s), dl = l != 'dataLayer' ? '&l=' + l : ''; j.async = true; j.src = '//www.googletagmanager.com/gtm.js?id=' + i + dl; f.parentNode.insertBefore(j, f); })(window, document, 'script', 'dataLayer', 'GTM-MJL5CR'); (function () { window.ldfdr = window.ldfdr || {}; (function (d, s, ss, fs) { fs = d.getElementsByTagName(s)[0]; function ce(src) { var cs = d.createElement(s); cs.src = src; setTimeout(function () { fs.parentNode.insertBefore(cs, fs) }, 1); } ce(ss); })(document, 'script', 'https://sc.lfeeder.com/lftracker_v1_kn9Eq4RRYxk4RlvP.js'); })(); (function(w, t, f) { var s='script',o='_giosg',h='https://service.giosg.com',e,n;e=t.createElement(s);e.async=1;e.src=h+'/live/'; w[o]=w[o]||function() {(w[o]._e=w[o]._e||[]).push(arguments)} ;w[o]._c=f;w[o]._h=h;n=t.getElementsByTagName(s)[0];n.parentNode.insertBefore(e,n); })(window,document,3860); (function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:928553,hjsv:6}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'https://static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv='); var _paq = _paq || []; /* tracker methods like "setCustomDimension" should be called before "trackPageView" */ _paq.push(["setCookieDomain", "*.varma.fi"]); _paq.push(["setDomains", ["*.varma.fi"]]); _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u="//piwik.varma.fi/piwik/"; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'piwik.php']); _paq.push(['setSiteId', '1']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.type='text/javascript'; g.async=true; g.defer=true; g.src=u+'piwik.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();